Hvorfor søgemaskineoptimering?

DSC00243Siden opfindelsen af bogtrykkekunsten er opfindelsen af Internettet den største revolution i måden vi kommunikerer med hinanden på. Internettet har for alvor forandret verden. Ca. 90 % af flybilletter, 50 % af charterrejser og 15 % af tøjet bliver i dag solgt over Internettet. – Og det hele starter med en søgning – også selv om man ikke køber varen på nettet, så starter 16 % alligevel med at søge efter priser nettet før de skal ud og købe eks. hvidevarer.

Placeringer på søgemaskinerne er hvad placeringer er for butikkerne ude i den virkelige verden

Således er placeringer på søgemaskinerne hvad placeringer er for butikkerne ude i den virkelige verden. – Her gælder det om at være hvor kunderne er, og på Internettet er kunderne på 1. side af Google. 50 % læser dog ikke længere end halvvejs ned på den første side, og 60 % har fundet hvad de søger blandt de 3 første resultater på listen. Derfor er søgemaskineoptimering en af de vigtigste discipliner, når man har en hjemmeside eller en webshop.

Kunderne starter i højere og højere grad på søgemaskinerne, når der skal shoppes! Her faciliterer søgemaskinerne, at brugernes søgninger matches med relevante produkter.  At ligge nummer 1 på søgemaskinerne på gode søgeord er ”Big Business” Prøv at gætte på hvor meget butik.højmark.dk sælger ved at ligge nummer 1 på ord som: Skitøj, skiudstyr, skibukser, skijakker osv. Eller hvad med salget af skirejser på søgeord som skirejser og skiferie? Jeg vil ikke lægge skjul på, at disse placeringer har stor værdi…

Når du først har opnået gode placeringer i søgemaskinerne, så opnår du også synergier med din øvrige markedsføring. Lad os tage et eksempel med en mulig kunde, der ser en annonce i avisen, eller hører et radiospot. Han sætter sig foran computeren og søger på ”skirejser til Østig”.

Her kommer første effekt af en vellykket søgemaskineoptimering.

Gennem utallige søgninger og resultater har vi skabt en vanetænkning. At ligge øverst på søgemaskinerne er blevet et synonym med at være aktuel og relevant og oftes er det også lige det vi søger efter. Denne form for tænkning kan sammen med god kommunikation være med til at etablere en værdiposition i kundernes bevidsthed om, at denne virksomhed er den bedste til f.eks. ”Skirejser”. – Den der står øverst på søgemaskinen bliver ubevidst hos kunden et synonym med at være den bedste!

Betydningen af gode placeringer på søgemaskinerne flytter sig hele tiden. Ligeledes gør metoderne og teknikkerne, der kan anvendes til at skabe placeringerne. Kontakt mig, hvis du vil vide mere – eller forsæt læsningen blandt mine andre blogindlæg om SEO.

Leave a Reply