Tips til nyheder på din webshop

Din online succes afhænger i høj grad af din evne til at tiltrække trafik fra søgemaskinerne. En af de vigtigste værktøjer er teksterne på din hjemmeside: Produkter, produktkategorier og nyheder.  Denne artikel handler om, hvordan du udnytter nyheder på din webshop til at tiltrække målrettet trafik til webshoppen.

Du tænker måske, at ”nyheder” skal kommunikere dine webshop nyheder. Vi vil gerne udfordre dig til at tænke, at nyheder skal tiltrække trafik til webshoppen og sælge varer. Hvis en nyhed over et år tiltrækker 100 besøgende til din webshop og du skriver en nyhed hver uge, så vil du på 1 år have ca. 50 nyheder og ca. 5000 ekstra besøg på din webshop. Hvis du konverterer 1 % af trafikken til et salg, så er det potentielt 50 ekstra ordrer i webshoppen. I år 2 og fremover  giver det så igen ca. 50 ekstra salg, uden at du skal gøre noget for det. Derfor er det vigtigt, at arbejde professionelt med nyheder.

Opsummering

Når du skal til at skrive nyheder så husk:

  1. Vælg dine søgeord inden du begynder
  2. Skriv en fangende overskrift
  3. Kend dine kunders behov og ønsker
  4. Skriv en forførende indledning
  5. Hovedteksten
  6. Link til dine produktsider
  7. SEO faktorer i teksten

Vælg dine søgeord inden du begynder!

At tiltrække besøgende fra Google er hovedsageligt et spørgsmål om, at bruge de rigtige søgeord. Brug dine søgeords værktøjer til, at validere at der er trafik på søgeordet og kontroller at konkurrencesituationen er overkommelig.

Skriv en fangende overskrift

Det første du skriver er din overskrift. Her indgår dit hovedsøgeord naturligvis 1-2 gange sammen med et af dine supplerende søgeord. Overskriften skal fortælle dine besøgende præcis hvad de kan forvente af siden, samt et overbevisende argument for hvorfor de skal blive og læse mere. Eksempelvis: Billigt træningstøj til kvinder – spar op til 50 %

Kend dine kunders behov og ønsker

Husk at have dine kunders behov og ønsker i tankerne når du skriver nyheden til din hjemmeside. Sæt dig i kundens sted og tænk over hvad der er relevante for dem. Det kan være produktfakta, priser, leveringsinfo, billeder, vejledning eller lign. Skriv teksterne til kunderne, ikke dig selv.

Skriv en forførende indledning

Efter overskriften skriver du et par linjer med fed som opsummerer, hvad resten af teksten handler om. Der er stor chance for at dine besøgende kun læser overskriften og denne tekst, så det er vigtigt, at denne tekst er kort, konkret og forførende. Start teksten med dit hovedsøgeord og brug dine supplerende søgeord. Afslut indledningen med et argument om, hvorfor de skal handle hos dig.

Hovedteksten

Når du nu skal til at skrive din hovedtekst til siden skal din målsætning være at få nævnt dit hovedsøgeord ca. 2-4 gange for hver 100 ord du skriver og hver af dine supplerende søgeord 1-2 gange. I teksten skal du give værdi til de besøgende der læser videre, men slut igen af med et stærkt salgsargument.

Link til dine produktsider

Indsæt links til dine produkter direkte i både din indledende tekst samt hovedteksten. Links leder dine besøgende direkte videre til produktsiderne og hjælper med at sikre at de besøgende rammer netop den side der konverterer dem til et salg.

Links har derudover også en vigtig betydning for din placering i søgemaskinerne, idet Google ser links som anbefalinger. Linker du derfor på søgeordet Hummel til din destinationsside om Hummel ser Google dette som en anbefaling om, at denne side må være vigtig på søgeordet Hummel.

SEO faktorer i teksten

Det er vigtigt at sidens tema er præcis og ikke bliver udvandet af andre søgeord. Derfor skal du optimere dine nyheder til kun et søgeord eller søgeudtryk.

  • Teksten er på min 500 ord
  • Antal gange dit søgeord er brugt i teksten – skal være et af de hyppigste brugte ord
  • Søgeordet står flere gange øverst i teksten end nederst
  • Søgeordet står i fed på siden, men ikke altid
  • Der er links på søgeordet til andre sider på sitet med kvalitetsindhold
  • Søgeordet står i en punktliste på siden
  • Dine udgående links peget på relevant kvalitets indhold
  • Søgeordet står i starten af din overskrift – kun en overskrift på siden
  • Søgeordet står i underoverskriften, også gerne i starten
  • Søgeordet er brugt i Alt tags på billeder på siden

2 thoughts on “Tips til nyheder på din webshop”

Leave a Reply