Den perfekte produktside til webshoppen

Forsiden er den vigtigste side for at vinde kunden – men det er på produktsiderne, at du skal vinde salget. Min erfaring er, at den tid du lægger i at oprette dine produktsider, kommer mange gange tilbage i form af mere salg og bedre konverteringer på webshoppen. Her er tips til, hvordan du kan optimere dine produktsider til mere salg på webshoppen.

  1. Start med søgemaskineoptimering
  2. Skriv forførende metaoplysninger
  3. Skriv gode produktbeskrivelser til webshoppen (Senere blog indlæg)
  4. Navngiv dit produkt rigtigt på webshoppen (Senere blog indlæg)
  5. Billeder på webshoppen siger mere end 1000 ord (Senere blog indlæg)

Jeg har valgt at dele dette tema op i flere blogindlæg. De kommer online i de kommende uger.

Start med søgemaskineoptimering

Det første du skal gøre, før du opretter et produkt på webshoppen er, at tænke søgemaskineoptimering. Første base i spillet om kunderne er, at få dem ind på webshoppen. Her er søgemaskinerne de vigtigste kilder. Så start med at tænke på hvordan du kan lave din produktside, så du får det bedst mulige grundlag for at tiltrække trafik fra søgemaskinerne.

  1. Find de rigtige søgeord før du begynder at skrive produktteksten.
    Overvej længe og grundigt hvad der er de rigtige søgeord for produktet. Har du ikke valgt de rigtige søgeord, så finder kunderne dig ikke i søgemaskinerne – og så mister du omsætning i din webshop.
  2. Kopier aldrig tekster til dine produkter
    Tekster er beskyttet af ophavsretteten, så det er ulovligt at kopiere fra andre sider på nettet. Det er dog lovligt at kopiere fra leverandøren, men så er der måske også mange andre webshops, der har den samme tekst. I forhold til SEO så er det svært at komme øverst på søgemaskinerne, hvis du bare kopierer teksterne fra de andre. Du er nød til at lave tekster, der er bedre end de andres, hvis du vil have mere succes end dem.
  3. Unikke tekster til alle produkter
    Teksterne skal være unikke for hvert produkt. Det gælder særligt meta-oplysninger, men også teksten der fremgår på siden. Produktegenskaberne kan du dog godt kopiere fra producenten, men det er med dine tekster, at du viser, hvem du er og det er her, at du vinder kunden.

Skriv forførende metaoplysningerne

Det er måske lidt bagvendt at starte med metaoplysningerne. Men det hjælper dig til at arbejde med dine søgeord og gennemtænke hvilke beskrivelser der er vigtige for produktet. Dette vil hjælpe dig, når du skal skrive selve produktteksten.

  1. Meta-Titel
    Meta-Titel skal selvfølgelig være produktnavnet, men brug også ord fra varegruppen som produktet ligger i. Eks. på titel ” Haglöfs Cobra mens jacket | Soft shell | Outdoor Jakker”. Således forbedres produktsidens mulighed for at søges frem på produktnavnet kombineret med kategorisøgeord.
  2. Meta-Beskrivelse
    Meta-beskrivelsen skal forføre kunden ind på webshoppen. For at være sikker på at Google bruger metabeskrivelsen så er det en god ide, at metabeskrivelsen også står inde på produktsiden. Sørg for at søgeordet indgår i første sætning i metabeskrivelsen – også gerne som det første ord. For at sætte trumf på beskrivelsen så skriv en fordel ved at handle i webshoppen. Eks. på meta-beskrivelse: ”Haglöfs Cobra jacket er en Funktionel softshell jakke i et lækkert design med Polartec og Power Shield. Køb online og spar op til 50% – og få jakken med posten i morgen.
  3. Meta-Keywords
    Meta-keywords bliver ikke længere brugt af Google, men det er en god øvelse at bestemme dig for, hvilket søgeord som produktet skal findes på. Det er også en god lejlighed til at minde sig selv om, at en side kun kan optimeres til en søgesætning og det derfor er vigtigt at have gjort sin søgeordsundersøgelse ordentligt.

Tak for interessen i denne omgang. Næste indlæg bliver om selve produktbeskrivelsen.

Leave a Reply