Skriv tekster der sælger i din webshop

Jeg har netop lagt en større bestilling end planlagt på en webshop og nu undrer jeg mig over, hvordan det kunne ske. Jeg har nu gransket min oplevelse og her kommer min opskrift på webtekster der sælger. For når alt kommer til alt, så var det teksten der fik mig overbevist – eller var det overtalt?

1. Giv et godt tilbud

Det er jo næsten en nationalsport at jage gode tilbud og der er heller ikke noget, der fanger opmærksomheden som et godt tilbud. Jeg ville lige se, hvad der var af nedsatte varer i webshoppen og klikkede på varegruppen ”Tilbud”. Tilfældigvis var der tilbud på en dagtursrygsæk og det havde jeg planlagt at købe til sommerferien.

2. Tal til mig
Jeg er kommet til denne side med et behov og et formål. Webshoppen bekræftede, at jeg er kommet til en webshop, der havde specialiseret sig i trekking- og vandreudstyr. Jeg kunne genkende mig selv, for jeg skulle på trekking i sommerferien. Teksterne var skrevet direkte henvendt til mig og jeg følte mig helt suget ind i teksterne.

3. Giv mig en løsning
Jeg er ikke bare på udkig efter et produkt – jeg er på udkig efter en løsning. Produktteksten beskrev både behovet og hvilke features ved produktet der opfylder behovet. Jeg købte ikke produktet på dens specifikationer – så som vægt, mål og materiale – men fordi jeg kunne se løsningen på mit behov. Teksten tog udgangspunkt i mig og ikke i produktet.

4. Giv et løfte
Indledningen på produktet indeholdte samtidig også et løfte: Den brugte en retorisk teknik, så det lykkes både at fremstå som en kompetent webshop, der har gjort sig den ulejlighed at vurdere udstyret og samtidig referere til ”alle de andre”, der deler denne opfattelse. Ubevidst kom jeg til at tænke: ”Hvis alle andre syntes, at den er så god, så er det nok også noget for mig!”

5. Giv en fordel
Langt de fleste køb i en webshop, sker ved første besøg. Derfor bør du sætte mange ressourcer ind på, at motivere kunden til action netop nu. Kunden surfer fra webshop til webshop for at finde det rigtige produkt. Den første webshop der får overbevidst kunden, løber med ordren.

Det der fik mig overbevist var, at denne webshop tilbød en måneds returret på netop dette produkt. Jeg tænkte, at så må de føle sig meget sikker på produktet og så røg den i kurven. Fordelen kunne også være: En gave sammen med købet, gratis levering, ekstra udstyr med produktet, tilbud på produktet, samkøbsrabat eller en guide til efterfølgende at få det bedste ud af produktet.

6. Bevis det
Nu har du fanget kundens opmærksomhed og han er motiveret til at sætte sig ind i produktet. Nu skal du demonstrere kendskab og professionel rådgivning, som man ville forvente i en specialbutik. Beskriv alle produktets detaljer og hvilket udbytte det giver for kunden. Jeg tog mig god tid til at læse beskrivelsen og fik en god oplevelse ud af det. Teksten var levende og skabet billeder af fordelene ved dette produkt. Jeg oplevende den næsten som at stå overfor en dygtig sælger, som man finder i specialbutikker.

7. Håndter indvendinger
Kunden sidder måske tilbage med nogle argumenter for ikke at købe – kender du dem, så er du næsten sikker på at kunne lukke handlen. Jeg ville gerne vente lidt med købet af rygsækken og kigge i nogle fysiske butikker, men nu var den på tilbud, der var ekstra lang returret, jeg ville gerne opnå gratis fragt på ordren og produktbeskrivelsen havde solgt mig produktet. Så havde jeg ikke flere undskyldninger.

8. Afslut med en trumf
Dette produkt havde specielt én sætning, der satte trumf på:
”Man ser kun sjældent en rygsæk, der opfylder så mange af de behov man kan forlange af en dagtursrygsæk, som det er tilfældet med Haglöfs Corker. Den fortjener en hel kategori for sig selv, sammenlignet med andre dagtursrygsække”

Anbefalinger

  • Du skal selvfølgelig ikke bruge denne opskrift på alle dine produkter, man prøv at udvælge 10 – 20 produkter, som du vil sælge mere af og optimer dem efter denne opskrift.
  • Mål om disse produktsider konverterer bedre end andre produkter.
  • Eksponer de bedst konverterende produkter mest i webshoppen.

Håber du kan bruge denne opskrift til noget, og at du vil ”prale” lidt med dine resultater, eller bare skrive en kommentar til indholdet.

    PS: Jeg har nu brugt rygsækken i en måned og den er noget af det bedste jeg har prøvet.

    Links:

    Skriv tekster der sælger

    Leave a Reply