Blog
om Adwords, søgemaskineoptimering, nyhedsbreve og webshops

Forudsigelser om net-handel

Som så mange andre bruger jeg nytåret til at gøre status over året, der er gået, og sætte en kurs for det nye år, som kommer. Det er dog svær at sætte en kurs, hvis man ikke ved, hvad der venter forude. Min øvelse i dag går ud på at forholde mig til, hvad jeg tror fremtiden vil bringe indenfor net-handel.

Forudsigelserne er min personlige mavefornemmelse. Har du et andet syn, så er du velkommen til at skrive en kommentar.

  • Net-handel vil konkurrere på at skabe købsoplevelser
  • Webshops indtager youtube
  • Net-handel bliver en social oplevelse
  • Nye sociale e-handelstjenster og portaler
  • Giganterne indtager nettet
  • Tusindevis af micro webshops
  • Potentialet for nye webshops

Net-handel vil konkurrere på at skabe købeoplevelser

De tekniske og økonomiske udfordringer med at starte en webshop er blevet mindre. Der er flere og flere, der vælger at købe online, og flere og flere detaillister forsøger sig med online handel. Hidtil har den store gevinst ved at handle på nettet været, at det er billigt. Men i 2011 vil vi se, at webshops også vil fokusere på, at det skal være en oplevelse at handle i webshoppen.

At handle på nettet i 2011 vil ikke kun være behovsmotiveret. Det vil sige, at kunden har erkendt behovet for et produkt, og nu surfer rundt på nettet for at finde den billigste webshop.

På samme måde som vi tager en shoppetur for at lade os forføre af impulskøb og butikkernes gode tilbud for at forkæle og selv, så vil vi se samme adfærd vokse online og blive til en betydende kundegruppe i 2011. Det er ikke længere produktet, der er i centrum, det er den oplevelse webshoppen kan skabe omkring det at købe i webshoppen.

Den nye kundegruppe besøger mest webshoppen for at lade sig friste og for at se, hvad der er af nye varer og tilbud. Denne type kunder vil forføres. For webshoppen handler det om at producere indhold, som fanger opmærksomheden og gør en oplevelse ud af det at handle online. Professionelt webdesign, gode og unikke produktbeskrivelser samt præsentation af produktet med kvalitetsfoto – også i 360 grader – er ikke længere nok. Disse kunder vil se noget nyt, og inspireres på nye måder.

Webshops indtager Youtube

En ny måde at tale til disse kunder på er at inddrage video og bruge tid på at producere indhold til de kunder, for hvem produkterne er en livsstil. Disse kunder søger ikke bare en webshop, der har varen på hylderne. De søger en webshop, der taler til deres livsstil. De ønsker at følge med i en strøm af nyheder fra webshoppen og måske bidrage med deres egne holdninger og erfaringer om produkterne i de sociale medier.  Den gode gamle sætning om at ”man skal være solgt, før man kan sælge”, vil igen blive aktuel – denne gang på nettet. Vi ønsker at opleve webshops, der brænder for deres produkter, og for dem er det ligeså meget en livsstil, som det er for kunderne.

Case:

  1. http://www.youtube.com/user/zappos
  2. http://www.youtube.com/user/frenchconnection

Her er 2 eksempler på, hvordan en webshop taler til livsstilen via Youtube videoer, og hvordan Frenchconnection løber linen helt ud, og inddrager Youtube som en salgskanal. Et klik i videoen og varen er i kurven på webshoppen.

Der er mange gode eksempler på Youtube kanaler, der har flere millioner abonnenter og over en milliard visninger på deres kanal. Dette er et potentiale som webshops vil begynde at koble sig på i 2011.

Net-handel bliver en social oplevelse

Vi er vant til at net-handel foregår alene, hjemme foran skærmen, men i 2011 vil vi i højere grad begynde at se net-handel som en social aktivitet. Vi ligger allerede vægt på at læse om andres oplevelser med produktet og webshoppen, og vi vil se kunder, der bevidst fravælger webshops og produkter, hvor de ikke kan læse anmeldelser. Den næste udvikling i social e-handel vil være, at inden vi køber et produkt, så ligger vi det ud til bedømmelse i de sociale medier, og lader vores venner ”beslutte” for os.

Specielt hvor kunden selv spiller en rolle i at konfigurere produktet, vil vi søge forhåndsanerkendelse fra venner. Vi ser det allerede i dag med biler og motorcykler, men trenden vil sprede sig i alle livsstils produkter.

Case:

  1. http://www.orangecountychoppers.com/bike-customizer
    Her bygger man sin motorcykel virtuelt inden man bestiller.

Nye Sociale e-handelstjenster og portaler

Denne sociale indgangsvinkel til e-handel vil betyde, at der blomstrer portaler op, som vil tilbyde sociale e-handelsservice for os. De hjælper os med at navigere gennem alle de tilbud og produkter, der er på nettet. De hjælper os med at matche os op på, hvad der passer til vores livsstil og livssituation, og selvfølgelig er det HOT, og der er en fordel ved at deltage. Du husker sikkert ”shop-i-flok” portaler, før IT-boblen sprang. Disse services vil vi se igen men selvfølgelig med en sociale e-handels tvist.

Case:

  1. http://www.groupon.com
  2. http://www.kaboodle.com/
  3. http://www.thisnext.com/
  4. http://www.woot.com/
  5. http://www.plurchase.com/

Eksempler på udenlandske sociale e-handelstjenster.

Giganterne indtager nettet

Som det er sket i den fysiske verden, så er det store varehuse og konceptbutikker, der dominerer bybilledet. Samme udvikling vil komme online. De fysiske detailhandlende har set, at de ikke kan ignorere udviklingen på nettet, og vil enten opkøbe eller selv komme med webshops, som sikrer dem deres bid af kagen. Vi kan se, at der allerede er ved at ske noget inden for tøjbranchen, men de mangler stadig, at kommer over den udfordring, at online salget ikke må kannibalisere deres fysiske butikker og forhandlernetværk. Når denne udfordring er løst, så vil vi se en markant stigning i salget på nettet. Der er i dag mange kræfter, der modarbejder nettet som en ny distributionskanal. Producenterne i mange brancher har afventet det rigtige tidspunkt til selv at sælge direkte til forbrugerne, og det vil komme i 2011.

Tusindvis af private mikro-webshops

De fleste har fået en Facebook profil, mange har en blog, og i 2011 vil vi se, at mange vil begynde at udnytte disse redskaber til online salg. Webshoppen bliver mikro -  kun 1-5 produkter, og det vil primært være private, der vil bruge dem til at tjene lidt på deres hobby. Det kan være alt fra økologisk honning og hyldebærsaft til dyre specialprodukter, som vi har fundet på vores rejser ude i verden.

Vi ser allerede, at Facebook er ved at gøre klar til net-handel, og de første gratis shoppingløsninger er klar.  Vi har alle sammen en god ide, og nu kan vi gratis og nemt komme i gang med online salg.

Case:

  1. http://shoply.com/welcome/
  2. http://www.payvment.com/facebook/
  3. http://www.tomasfriis.dk/?page_id=161

Her har Thomas udviklet et spil, der træner den gode samtale med sin partner. Reglerne er aktiv lytning og der er kort med spørgsmål, som lærer dig din partner bedre at kende.  Hans professionelle virke er Coach, og på hans blog sælger han dette spil, som han selv har udviklet.

Potentialet for nye webshops

De første webshops har mange års erfaring på bagen, men på nettet er det så fantastik, at der er plads til alle, og det behøver ikke at være dyrt at prøve online handel af. Det handler om at have det rigtige produkt, nå ud til de rigtige kunder og skabe en oplevelse for dem i webshoppen. Der er i dag flere ressourcer og hjælpemidler til rådighed end tidligere og dermed også mange muligheder for at lave noget unikt.

Jeg tror på, at de bedste webshops vi har om 5 år, de starter i 2011.

Godt Nytår.

2 Comments


  1. Søren Christensen
    Jan 05, 2011

    Jeg er absolut ikke enig med dig i dine betragtninger. Jeg tror at den primære årsag til køb på nettet nu og i mange år fremover vil være PRIS argumentet. Man søger på google og leder efter den billigste pris. Det der med følelser og oplevelser og webshops – det er bare for langt ude… I hvert fald i Danmark. Men lad os se…

    Men jeg tror så gengæld meget på at de bedste webshops om 5 år endnu ikke er lavet.. så der giver jeg dig ret. men jeg kunne så godt tænke mig at få dine bud på hvilke brancher disse webshops vil være inden for? Vil der åbne sig online salg af nye produkter for alvor. Personligt tror jeg på at mindst 50% af BIL salget vil være online med mulighed for at skræddesy sin helt egen model. Hvad tror du op det, Brian?


  2. Brian
    Jan 05, 2011

    Hej Søren – Tak for din kommentar.
    Jeg er nu helt enig med dig – PRIS vil ALTID være et vigtigt parameter ved nethandel. Det kan jeg se på flere af de webshops, som jeg arbejder med. Eks. http://www.billig-arbejdstøj.dk og http://www.butik.hojmark.dk (skitøj og skitudstyr). De har stor succes med at slå på prisen.

    Men, der sker hele tiden nye ting på nettet og vores adfærd ændrer sig også. Jeg byder her ind med, at vi vil se en voksende kundegruppe som begynder at stille andre krav, end at det kun skal være billigt. Dette betyder nye muligheder for de webshops, som tager denne udfordring op.

    Jeg tror på, at det store skred vil komme i de brancher, der har udfordringen med at kombinere nethandel med fysiske butikker – specielt hvor der er nogle ejerforhold der gør, at der er modstridende interesser. Det vil vi se, at mange tager et opgør med i disse år. Specielt på vej ud af finanskrisen, så er der kræfter til at prøve noget nyt.

    Du spørger også til bilsalget. Jeg tror på at online redskaberne bliver vigtige og måske endda afgørende i de første faser i købeprocessen. Skabe opmærksomhed og opbygge interesse – Det sker bedst og mest målrettet på nettet. Jeg tror dog på, at det i sidste ende er mennesker der lukker handlen. Men det kan man også gøre meget aktivt på nettet eks. ved at chatte direkte til de kunder, der besøger hjemmesiden. Det gør man allerede i rejebranchen – og det virker…

Skriv et svar

Nyeste Tweets

    No public Twitter messages.

Subscribe