Flyder din webshop med efterladte indkøbskurve

FDIH, Foreningen for Distance- og internethandel, har netop offentliggjort e-handelsrapporten for 1. kvartal 2010. Download Dansk E-handelsanalyse for 1. kvartal 2010 her

Jeg har tidligere skrevet om emnet, med efterladte indkøbskurve, i en nyhed på www.vestjyskmarketing.dk. I E-handelsrapporten fremgår det, at hver tredje kunde i webshops slet ikke havde til hensigt at handle, men bare lige ville tjekke priser. Her er adfærden, at kunden ønskede at kende den samlede pris, og derfor ligger alle varerne i kurven, for at finde den totale pris inkl. fragt og administration.

Første mål: Accept af webshoppen

Det viser med al tydelighed, at webshoppen skal være indrettet således, at den kan håndtere kunder med forskellige agendaer. Første mål er, at de besøgende skal finde webshoppen overskuelig, med nem navigation og god produktvisning. De besøgende skal være positive overfor webshoppen og den skal have vundet deres tillid, før de overvejer et køb.

32% af de kunder, der efterlader en kurv, har allerede taget en stilling til webshoppen. Disse potentielle kunder er utrolige ”varme”, og det er meget sandsynligt, at de inden for maksimalt 30 dage, køber de produkter, som de har søgt på.

Andet mål: Få ordren i din webshop

Som administrator af en webshop, er det derfor af største vigtighed, ikke at tabe denne gruppe af potentielle kunder på gulvet. Der er mange muligheder for at samle kundeemnerne op igen, men det er vigtigt, at det sker hurtigt – eksempelvis med et nyhedsbrev eller en servicemail, hvis der er opsamlet en e-mail adresse i processen. Kunden skal rammes, mens de er varme og parate til at købe.

En anden strategi er at optimere vigtige sider på webshoppen, til at få kunden til at handle med det samme. Kunden sidder tilbage med uafklarede spørgsmål – ellers ville de afslutte købet. Prisgaranti, fordelagtige bytte- og returregler kan være med til at overvinde den barriere og få handlen i hus med det samme.

Sidst – men absolut ikke mindst – er den 3. strategi, som webshoppen skal forholde sig til, at kunden skal præges med et så kraftigt mentalt indtryk, så kunden ikke glemmer webshoppen. Her er webdesign og kommunikationen på webshoppen de vigtigste redskaber at arbejde med. Det er nemt at drukne i mængden af webshops, der ligner hinanden. De webshops, der har et unikt udtryk og målrettet kommunikation har en fordel over andre.

Tredje mål: Få kundernes loyalitet

Hvor kunden placerer ordren, er ikke kun en vurdering af pris. Vi mennesker er emotionelle og lader vores følelser styre – også når vi handler på Internettet.

Har vi først vundet en kunde, så viser undersøgelsen, at flere end 8 ud af 10 (86%) siger, at de vil anbefale webshoppen til andre. Således sætter hvert køb i webshoppen ringe i vandet og over tid, bliver ringene til nye kunder og mere omsætning i webshoppen.

Loyaliteten over for webshoppen er også stor, da mere end 2 ud af 3 har handlet online i en butik, hvor de har handlet tidligere. Dette giver en akkumulerende effekt. Har kunden først fået præferencer for en webshop, så er det også her de vil starte næste gang, de har et lignede behov. Kan webshoppen matche det med et produkt, så vinder de oftest også ordren.

Vestjysk Marketing tilbyder et kursusforløb, der giver indblik og knowhow om hvordan man bygger og driver en webshop. Kurset er struktureret omkring opbygningen af en webshop, som bliver klar til at sætte online midtvejs i forløbet. Sammen med de andre kursister, er der rig mulighed for at dele tips og tricks, til at få succes med webshops. Kontakt mig hos Vestjysk Marketing, hvis du vil vide mere om webshops – eller online handel i øvrigt.

Leave a Reply