Webshop optimering er en proces du aldrig bliver færdig med!

Webshop optimering er et arbejde, der er meget lønsomt og som du kan høste resultaterne af lang tid fremover. De små forbedringer over tid, er en afgørende faktor i kampen om at få ordren. Her er nogle tools som kan starte din webshop optimerings process.

Udvikling af en god webshop, er en proces – ikke et resultat man når frem til. Der er altid mulighed for at finde små justeringer, som giver bedre placeringer i søgemaskinerne eller bedre konverteringer. Får man først lagt dette ind som rutiner, så vil dette være et arbejde, som man kan høste resultaterne af i lang tid fremover.

  • Split-teste og konverteringsoptimering på forsiden og kurven
  • Optimering af kategorier der ikke opnår topplaceringer
  • Optimering af produkter der ikke opnår topplaceringer
  • Linkbuilding-aktiviteter
  • Identificering af nye søgeord
  • Skriv nyt indhold målrettet til at skabe placeringer på udvalgte søgeord

Her komme mine forslag til, hvilke hjælpemidler du kan anvende til optimeringen af din webshop. Rutinerne er op til dig, min erfaring er dog, at det bedste er at booke en fast dag ind i kalenderen til dette arbejde.

  1. Lyt til feedback fra kunderne
    Den feedback du kan få fra dine kunder, er guld værd. Det er dem du har lavet shoppen for og de forslag de har til forbedringer, skal du tage meget seriøst. Det kan være den lille detalje, som afgør om du mister eller vinder handlen og lytter du ikke til dine kunder, så vil du aldrig få den feedback på din webshop, som vil udvikle den mest. Benyt tjenester som: http://www.kampyle.com
  2. Lad kunderne vurdere din butik
    Der er ikke noget der skaber mere tillid, end at læse andre kunders oplevelse med webshoppen. Du kender det sikkert fra dig selv: Du vil gerne søge forsikring om, at dette er en ordentlig webshop, der arbejder professionelt med nethandel. Du vurderer sikket også på hvilken webshop du skal handle, når der er flere, der har varen til samme pris. Her er det igen andre kunders oplevelse med webshoppen, der kan være det afgørende. Benyt tjenester som: http://www.trustpilot.dk
  3. Tilmeld dig mærkningsordninger.
    Tillid er den helt store barriere, der skal overvindes og jo mere du kan bevidne din troværdighed, jo bedre. Flere test har vist at mærkningsordninger som E-mærket på forsiden og i check-ud-processen har betydet øget konverteringsrater. Benyt tjenester som: http://www.e-handelsfonden.dk
  4. Aktiver de sociale medier
    De sociale medier er blevet MEGA-medier. 2,6 mio. danske profiler på Facebook og halvdelen af dem besøger Facebook hver dag! Mange besøger den flere gange dagligt og deler hvilke køb de har gjort på nettet. Første opgave med sociale medier er, at gøre det let at dele indholdet fra din hjemmeside. Her er der services der gør det let at dele indholdet på en palette af sociale medier.
    Benyt tjenester som: http://sharethis.com
  5. Tilbyd kunderne online support
    Kan kunden ikke selv læse sig til de informationer de ønsker, så er de hurtigt videre til næste webshop. Du tænker måske, at de bare kan ringe eller skrive en mail – men det har de ikke tålmodighed til. De skal have svar her og nu. Den service, som du kan nå dem med er online support. Her er de stadig gemt bag internettets anonymitet (næsten) og de kan få hurtig respons.
    Benyt tjenester som: http://www.providesupport.com
  6. Split-teste på vigtige ”Call to Action”-punkter
    Hvis du kunne hæve konverteringen i din webshop med 10 %, ville du så gøre det? De 10 procents optimering finder du ved at split-teste på de vigtigste ”Call to action”-punkter. Det kan være så simpelt som en farve, størrelse, tekst på køb knappen og teksten i indkøbskurven der gør forskellen. Der er oftest flere gevinster at hente – det er blot at blive ved med at lede. Brug tjenester som www.google.com/websiteoptimizer

Har du tips til andre tjenester der kan hjælpe med webshop optimering, så skriv gerne en kommentar på det.

2 thoughts on “Webshop optimering er en proces du aldrig bliver færdig med!”

  1. Fuldstændig enig!

    Hvis man som shopejer bare sidder og kigger på ordrene, der tikker ind, så skal man se at komme i gang! Det kan altid blive bedre!

    Også gode punkter du stiller op. Jeg har et par stykker mere:

    7. Brugertest checkout processen. Det kan være en øjenåbner og mange brugere hopper fra pga. uoverskuelige, utroværdige eller avancerede checkout flows.

    8. Få feedback fra andre shopejere, webdesignere og andre folk, som har gjort nogle erfaringer på området. De har måske nogle idéer eller forslag, man ikke selv har tænkt på.

    Du kan få feedback ved at tilføje din webshop på http://webcritique.dk (skamløs selvpromovering, men der er noget at hente!)

  2. Rigtig fin artikel.

    I relation til punktet om tillid kan det også være en fordel at smykke sig af velkendte logoer. Sælger du f.eks. tøj, så vis de konkrete logoer fra mærkerne. Ligeledes med møbler, elektronik osv. Folk kender dem og finder samtidig din shop mere troværdig.

    Jeg plejer også altid at rådgive webshopejere til at identificere deres fem vigtigste salgsargumenter (USP). Altså hvorfor skal folk shoppe netop her. Det kan eksempelvis være dag-til-dag levering, gratis fragt ved køb over 500 kr., 2.000 varer på lager, de bedste mærker etc. etc. Det er også altid smart at skrive 14 dages fortrydelsesret. Der er stadig mange besøgende, som ikke ved dette er lovkrav.

    Nå, det var lige mine input. Jeg glæder mig til at læse mere her på bloggen.

Leave a Reply