Bedre hjemmesider

IMAG0962Brugervenlighed har altid været meget vigtigt. I dag er det en nødvendighed. Det handler om, at din hjemmeside skal leve op til brugernes krav og forventninger. Alligevel er der ikke mange, der interesserer sig for den oplevelse, som brugerne får på hjemmesiden. Men, hvis brugerne ikke forstår at interagere med din side, hvad nytter det så at investere i en flot og prangende hjemmeside?

Vi har lavet en omfattende tjekliste, hvis formål i sidste ende er at forbedre netop din hjemmeside. Her løfter vi lidt af sløret for, hvad den indeholder.

Forsiden

Forsiden er uden tvivl den vigtigste side på hele din hjemmeside. Forsiden vil i mange tilfælde være den første side brugerne møder. Forfører denne ikke brugeren, så er sandsynligheden for, at de vil begive sig længere på siden, meget lille.

Der er selvfølgelig den undtagelse, hvis brugerne kommer fra søgemaskinerne og direkte ind på en underliggende side. Og af netop denne årsag, så skal der også være fokus på undersiderne. Men tjek din statistik, om det ikke er forsiden, der er mest besøgt på din hjemmeside, og lav så testen.

TEST: Kig på den i 4 sekunder. Det er ca. ligeså lang tid, som en kunde kigger på den for at bestemme, om de vil klikke videre ind på hjemmesiden eller væk. Som minimum skal man efter 4 sekunder have en meget præcis idé om, hvad handler denne hjemmeside om. Der skal være et punkt der virker dragende og du får lyst til at klikke på. Det er en stor fejl at stille 100 muligheder op, og så lade kunden vælge. Hjælp kunden. Hvad er det vigtigste, de kan klikke, på forsiden.

Navigation

En god og tydelig navigation er uden tvivl rygraden på hjemmesiden. En overskuelig og tilgængelig navigation vil hurtigt kunne bringe brugerne frem til den ønskede information. Alligevel er der mange, der gemmer informationerne 3 – 4 og måske 5 klik fra forsiden. Hvis de vidste, at de taber ca. 25 % af de besøgende hver gang, de skal klikke længere og længere ned i strukturen, så kunne det godt være, at de vil lave en anden prioritering.

Tips:

  1. Det skal være tydeligt, hvor man navigerer på din hjemmeside.
    Det burde være logisk, men alligevel ser vi hjemmesider, hvor menuen er er helt ved at forsvinde, og det blot er en samling af links, som der ikke er gjort noget videre ud af at præsenterer.
  2. Gode beskrivende menupunkter – og ikke for mange. 
    Der er dem der påstår, at vi ikke kan håndterer flere end 7 informationer af gangen, så prøve at holde dine menuer korte og lav eventuelt flere menuer på hjemmesiden.
  3. Lav flere menuer
    Vi skelner imellem hovednavigationen og eventuelle øvrige navigationsmuligheder. Eksempelvis i toppen af hjemmesiden kan man navigerer mellem: Forsiden| Kontakt | Sitemap | Forskellige sprog | RSS. I en venstre menu (Hovedmenuen) kan man således fokuserer på indholdet.
  4. Hvor er jeg?
    Menuen skal gøre brugerne klar over, hvor på hjemmesiden de befinder sig. Dette opnås ved, at menuen tydeligt fortæller hvad der er aktivt, og visuelt skaber et hierarki frem til den valgte side.

Indhold

Der er væsentlig forskel mellem at læse på computerenskærmen og et stykke papir, og derfor er det ekstremt vigtigt, at have læsbarheden i fokus. Her er det ikke kun vigtigt at vælge de rette skrifttyper og de rette farver.

Det er også vigtigt at have fokus på indholdet i teksten i sig selv, da den skal være optimeret til brugernes adfærd på nettet. Samtidig skal teksten også byde på et ordentligt indhold.

TIPS:

  1. Hold det kort.
    Når du har skrevet teksten, så prøv at korte den ned til det halve, det passer ca. med hvad brugerne læser på nettet.
  2. Skriv en overskrift for hver 4 eller 5 linje.
    Brugerne skimmer teksten. Overskrifterne gør det nemmere at skimme teksten at læse det indhold, der fanger.
  3. Hold dig til sagen
    Hold dig til et emne af gangen. Lad vær med at svæve frem og tilbage mellem flere emner.
  4. Skriv det i punktform
    Jo lettere det er for en bruger at læse, jo mere sandsynligt er det, at han vil læse det. Noget af det mest læste på en hjemmeside er korte punkt-opstillinger. Sørg for at bruge dem ofte og skriv det vigtigste i dem.
  5. Forfør brugerne med dine tekster
    Det skal være en oplevelse at læse en tekst. Fint og officielt sprog holder ikke. Søg inspiration i måden eventyr er skrevet på. Her bliver læseren fanget ind i teksten, herved  skal du nok få budskabet igennem

Konventioner på nettet

Udtrykket lyder i sig selv forholdsvis formelt, men internettet byder alligevel på en række konventioner, hvilke de fleste bruger ubevidst er bekendt med. Konventioner er ligesom et sæt spilleregler, som en hjemmeside skal overholde, brugerne spiller efter. Forestil dig frustrationen, hvis din hjemmeside er indrettet efter, at man skal ”køre i højre side”, og brugerne er vant til ”at køre i venstre side”. Det vil være til meget besvær for brugerne “at køre” rundt på din hjemmeside.

Nogle af de mest kendte konventioner strækker sig over:

  1. Understreget tekst fremstår som links
  2. Vandrette lister i toppen og lodrette i venstre side fremstår som navigationsmuligheder
  3. Logo/firmanavn fører brugerne tilbage til forsiden
  4. Kontaktoplysningerne findes i bunden af sitet

Det var kun toppen af isbjerget.

Leave a Reply