Hvorfor Marketing Automatisering


I starten drejede onlinemarkedsføring sig om at tiltrække mest mulig trafik til hjemmesiden. De seneste år er fokus gået mod at fokusere på at få hjemmesiden til at konvertere bedre til salg. Det nye er Marketing Automatisering.

Købsprocessen er blevet meget mere digital. Kunderne researcher selv på nettet for kreative input og smarte løsninger på deres problemstillinger. Der sker en stor frasortering af virksomheder, der ikke har en hjemmeside, der fanger deres kunders interesse i denne fase. Uprofessionelle hjemmesider efterlader et tilsvarende uprofessionelt indtrykt af virksomheden, og de bliver derfor frasorteret.

Hvis indholdet ikke er relevant, aktuelt, engagerende og inspirerende, så surfer kunderne hurtigt videre til den næste hjemmeside på listen i Google søgningen.

I dag er ca. 80% af deres købsproces digtial. Har virksomheden ikke styr på deres hjemmeside og deres digitale strategi, kommer de slet ikke i betragtning hos kunden. (Kilde: Google)

Men,
Kunderne efterlader købssignaler på hjemmesiden. Hvert klik afslører noget om, hvilke produkter de interesserer sig for – og hver søgning afslører noget om deres behov.

Hjemmesiden skal ikke KUN være salgsfokuseret!

Hjemmesiden skal støtte kundes købsprocess.
Fra første kontakt til endelig ordrer.

For det første skal hjemmesiden tiltrække potentielle kunder. De fleste virksomheder har fokus på de søgeord der bliver brugt sidst i købsprocessen, men det kan være helt andre søgeord, der bliver brugt først i købsprocessen. Her er der en mulighed for at lave nogle optimerede landing sider, hvor vigtigste Call-to-Action er en katalog bestilling.

Typisk vil kunderne undersøge forskellige leverandører og løsningsmuligheder inden de køber. Derfor er det vigtigt, at du også har nogle sider der taler til ”hjertet” hos kunden og ikke kun bruger hjemmesiden til produktbeskrivelser og priser. Langt de fleste købsbeslutninger er meget mere påvirket af følelser og fornemmelser end vi tror. Derfor skal hjemmesiden også efterlade et følelsesmæssigt indtryk, så den bliver husket og erindret, hver gang kunden overvejer købet.

Det er alle de ydelser der kommer rundt om produktet, der kan være afgørende for om kunden køber eller ej. Vis hvor vigtig kunden er for jer, og hvor meget I gør ud af kundeservice, kundetilfredshed, og hvad andre kunder har oplevet med jer. Fortæl jeres historie – hvad gør jer unikke, og hvorfor skal kunden købe hos jer? Det er jo ikke sikket at kunden selv kan regne det ud.

Marketing Automation er fremtiden

Din digitale strategi bliver afgørende i konkurrencen om kunderne. Adfærdsdata er den nye konkurrencefordel. Selv simple adfærdsdata fra hjemmesiden kan revolutionere CRM og salgsprocesserne, og skabe mere salg for færre ressourcer.

Marketing automatisering handler om at bruge hjemmesiden og email markedsføring til at kommunikere med de rigtige leads på det rigtige tidspunkt og fremsætte de rigtige budskaber – OG i sidste ende kvalificere leads til købeklare kundeemner.

Eksempelvis:

  1. Alle aktive leads, der har besøgt hjemmesiden 5 gang inden for en periode.
    De kan f.eks. aktiveres med et tidsbegrænset tilbud eller sidste chance for at udnytte en kampagnefordel.
  2. Alle leads man er ved at miste. De har f.eks. ikke besøgt hjemmesiden i 6 måneder.
    De skal aktiveres med en win-back kommunikation.
  3. Alle leads der har vist interesse for et bestemt produkt.
    De kan aktiveres med en retargeting kampagne der er relevant, og aktuel i forhold til deres behov. Her kan man f. eks. yderligere segmentere efter, at de skal have scoret X antal point på dette produkt inden for en given periode.

 

Leave a Reply